Vraag vanuit Coca-Cola

Hoe kan het marktaandeel van de Coca-Cola merken binnen het supermarktaandeel worden versterkt?

Aanpak touch

  • Aan Touch is de opdracht verstrekt om een programma te ontwikkelen dat over voldoende tools beschikt om het marktpotentieel van Coca-Cola verder uit te bouwen.
  • Vanaf januari 2010 is Touch gestart met het loyaliteitsprogramma ‘Frisdrank Focus’, gekoppeld aan de belangrijkste groeidrijvers voor de frisdrank categorie
  • Binnen het programma worden supermarkten beloond op een viertal focusgebieden: promoties, schap, assortiment en gekoelde verkrijgbaarheid.
  • Het Frisdrank Focus programma maakt gebruik van de door Touch ontwikkelde loyalty software en service applicatie LoyaltyPoint®.
  • Het Frisdrank Focus programma wordt ondersteund door thematische kwartaalmagazines en het versturen van nieuwsbrieven.

 

Actiemechanisme

  • De Rayon Managers van Coca-Cola maken per kwartaal afspraken met de supermarkten om zo de juiste focus voor de frisdrankcategorie in het marktgebied te kunnen bepalen.
  • Indien de doelstellingen behaald zijn, worden na evaluatie direct speciale Frisdrank Focus cheques uitgekeerd.
  • Na het claimen van de cheque op het online platform ontvangen de supermarkten spaarpunten. De verdiende punten kunnen worden verzilverd voor winkelprijzen of teamprijzen, waarmee draagvlak onder het gehele team wordt gecreëerd.

Resultaten

  • Bewezen krachtige loyalty tool voor Coca-Cola door een versterkt marktaandeel in het supermarkt-kanaal
  • Goodwill gecreëerd bij het personeel en leidinggevende van de supermarkten

Benieuwd in welke situatie en op welk moment een consumentenpromotie of incentive het beste ingezet kan worden om de prestaties van een merk of bedrijf te verbeteren? Touch kijkt graag samen naar de mogelijkheden!