loyaliteitsmarkt2016

De Loyaliteitsmarkt in 2016

Hevige competitie en onberekenbare klanten: marketeers hebben meerdere redenen om loyaliteit bovenaan de agenda te zetten.

Maar wat is er nodig voor een succesvol loyaliteitsprogramma? Om u als bedrijf bovenop het spel te houden hebben wij 10 voorspellingen op een rij gezet voor de loyaliteitsmarkt in 2016. Benieuwd hoe deze trends toegepast kunnen worden op uw loyaliteitsprogramma? Wij helpen u graag om van uw loyaliteitsprogramma een groter succes te maken!

  1. Wearable technologie
    De technologische ontwikkeling binnen de loyaliteitsmarkt verandert razendsnel. Bedrijven maken zich de nieuwste trends eigen om concurrentie voor te blijven, het contact met klanten te optimaliseren en daardoor loyaliteit te voeden. Een van de nieuwste trends is wearable technologie. Wearables (zoals armbanden) maken het mogelijk om klanten overal en altijd te benaderen, op basis van locatie, beweging en lifestyle.
  2. Belonen van nieuwe soorten engagement
    Het enkel belonen van deelnemers voor aankopen is verleden tijd. In plaats daarvan willen deelnemers aan een loyaliteitsprogramma erkend worden voor engagement met een merk. Nieuwe soorten engagement zijn sociale interactie (tweeten over een merk op sociale media), digitale engagement (een product review plaatsen) en online activiteit (het bekijken van merkvideo’s). Het structureel belonen hiervan kan een eenvoudige online surfervaring omtoveren tot herhaalbare aankopen.
  3. Mobiele loyaliteitsprogramma’s
    Ondanks dat we in 2015 al kennis hebben gemaakt met deze trend, zal de term mobiele loyaliteit in 2016 nog vaker terugkomen. Functies als locatievoorziening en apps maken dat mobiele loyaliteitsprogramma’s altijd aan staan. Dit maakt het voor bedrijven mogelijk om klanten live te benaderen met bijvoorbeeld speciale aanbiedingen gebaseerd op locatie en tijd.
  4. Generatie Z
    Terwijl veel marketeers zich inmiddels focussen op de Millennials, wordt het tijd om u te verdiepen in een nieuwe generatie, de Centennials. Deze hardst groeiende generatie, geboren na 1998, zal in 2020 goed zijn voor 40% van alle consumenten. Centennials hechten meer waarde aan producten dan aan het bedrijf dat erachter zit. Om een beroep te doen op deze doelgroep is het dus zaak om te focussen op product marketing in plaats van brand marketing.
  5. Gebruik van Sociale Advocacy om merk te versterken
    Sociale media hebben de manier waarop bedrijven hun producten en diensten aanbieden op de markt veranderd. Nu de consument ‘in control’ is, is er de mogelijkheid om de invloed van de meest toegewijde klanten te gebruiken om te pleiten voor uw merk of product. Door consumenten de macht te geven om vrienden en volgers live te betrekken, door middel van een veel gebruikt platform (Facebook of Instagram), kunnen bedrijven grotere affiniteit- en uiteindelijk loyaliteit creëren.
  6. Filantropie
    Bedrijven die filantropie demonstreren, zullen de harten van de consument winnen. Merken die filantropie hebben omarmd als een belangrijk onderdeel van hun business hebben ervaren dat dergelijke initiatieven kunnen leiden tot een grotere betrokkenheid van- en sterkere emotionele banden met klanten.
  7. Multi-channel Loyalty
    Vandaag de dag verwachten consumenten op meer momenten interactie met een bedrijf dan slechts tijdens de aankoop. Bedrijven strijden continue om de aandacht en het is dus belangrijker dan ooit om niet alleen verbonden te blijven met de consument, via meerdere kanalen en platforms, maar ook een totaalplaatje te creëren van al zijn/haar activiteiten. Door het verzamelen van gegevens en profielen van verschillende kanalen te combineren, kunnen bedrijven het gedrag en de behoeften van klanten beter identificeren.
  8. Coalitieprogramma’s
    Een coalitieprogramma maakt het mogelijk om punten te sparen bij aankoop van een product of dienst van een van de meerdere partners die aangesloten zijn bij een loyaliteitsprogramma. Dergelijke programma’s zien we al langer in de luchtvaartindustrie, maar zullen in dit jaar vaker voorkomen in andere sectoren. Voor bedrijven is het interessant om samen te werken met niet-concurrerende merken, om zo deals met een hoge waarde aan te bieden. Hierdoor wordt de loyaliteit en betrokkenheid vanuit de klant gevoed.
  9. Lifestyle Marketing
    Tegenwoordig geven consumenten voorkeur aan merken die matchen met hun manier van leven. Steeds vaker passen merken de marketing mix aan om te focussen op specifieke lifestyle doelen of gewoontes, zoals gezondheid, fitness en wellness. Hierdoor kan grotere affiniteit en loyaliteit worden gecreëerd. Daarnaast worden deelnemers aan een loyaliteitsprogramma ook vaker beloond voor hun gezonde keuzes, zoals gewichtsverlies, hardlopen, of stoppen met roken. Hiermee creëert een merk een emotionele band door aan te tonen dat het geeft om de passies van de klant.
  10. Personalisatie
    In een wereld waar iedereen dagelijks overspoeld wordt met tientallen e-mails en reclameboodschappen, is het zaak dat je als bedrijf opvalt tussen alle rommel. Doordat consumenten ervaring krijgen met loyaliteitsprogramma’s verwachten ze meer gepersonaliseerde aanbiedingen in ruil voor hun deelname. Om hierin te slagen moet optimaal gebruik worden gemaakt van de klantdata vanuit loyaliteitsprogramma’s om communicatie, promoties en content volledig op maat te maken.

Bron: CrowdTwist 2015

Meer nieuws van Touch!